2011. november 6., vasárnap

2011 - KRIM 2 - 6.nap

Az ébredés utáni program képekben:

Reggeli közben átbeszéljük a túra hátralévő részét. A hazautat Kijeven keresztűl tervezzük, és a tegnap esti szerpentint nappal is jó lenne megnézni, legkésőbb délben „hazafelé” kell vennünk az irányt.
Készülődés után célba vesszük Sudak-ot.

Az azonos nevű öböl partján található Szudak középkori erődjének romjai.

Az erőd a középkorban fontos kereskedelmi pontként funkcionált, megállója volt a Selyemútnak is.

A védművek két falból, s a hozzá tartozó tornyokból állnak.

Valamennyi építéséhez helyi anyagokat használtak fel: szürke mészkövek, homokkövet. A falazás jellege miatt arra következtethetünk, hogy a genovaiak helyi kőműveseket alkalmaztak, akiket a dokumentumok is említenek. A genovaiak erődje a XIV. század folyamán épült, ők Surozh-nak nevezték.
Az erődnek két védvonala van. Az alsó körbeveszi a várost, illetve megvédte az ellenségtől.

A felső volt a citadella, mely egyrészt adminisztratív helyként szolgált, másrészt védelmi feladata is volt, amennyiben az alsó falon áthatolt az ellenség.

Az alsó fal több mint 2 km hosszú. Szabálytalan háromszög alakzatot formál 6-8 méter magas és 2 méter vastag. A hajdani, 14 bástyával épült várfal mellett az ún. Konzuli kastély citadellája hívja fel magára a figyelmet.

A romvár területe összesen mintegy 30 hektár.

Magaslatáról szép kilátás nyílik a szudaki völgyre és a tengerre.

Kultúrprogram után irány a plázs. Zsebkendőnyi hely alig akad a parton, MyCo beveti magát az embertömegbe, mi a sétányon pihenünk. 1 órányi szieszta után kiülünk a partmenti étterem teraszára ebédelni. Erősen felejthető kiszolgálásban van részünk. A megrendelt ételnek csak a felét hozzák ki. Zita rendelése „elveszett” félúton az asztalt és a konyha között, az általam rendelt sopszka saláta adagnak is csak a fele érkezett az asztalhoz. Sokallottam is a 30 hrivnyát 5 szelet uborkáért, és egy fél paradicsomért…

Déltájban motorokra pattanunk, és nekiveselkedünk az Alustáig tartó 60 km szerpentinnek.

Jó tempóban koptatjuk a gumi szélét, Alustában megtankoljuk a motorokat, majd a Jalta-Szimferopol trolivonalat követve haladunk északnak.

Szimferopolt keletről megkerüljük, majd az M17-es úton Krasnoperekopszk és Armjansk érintésével hagyjuk magunk mögött a Krím félszigetet.

Erős oldalszélben motorozunk, nem győzöm figyelni a topcase-re rögzített sátramat, nehogy lekapja a szél. Az egyik benzinkúton meg is állunk ellenőrizni, de a sátor stabilabban áll a dobozon, mint gondolnám :) Csomagigazgatás után rövid uzsonnaszünet, közben felvázolom a többieknek, hogy ma este egy általam ****/*****-osnak „minősített” sátorhelyen fogunk aludni :) Látom némi hitetlenkedést az arcukon, bár megértem, hiszen hogy lehetne már egy műholdkép alapán tökéletes sátorhelyet kiválasztani… Haladunk tovább, a nap lassan lemenőben van. A sátorhelytől 15 km-re egy panzió/kemping ABC-jében feltöltjük az élelmiszer készletet, majd robogunk tovább. Az út egy fenyőerdőn halad át, mindkét oldalon futóhomok, amerre csak a szem ellát. Lassan közeledik a lehajtó, kicsit aggódom is, hogy lesz ebből mese :) Szerencsére a mellékút jól járható. Az erdősávból kiérve egy tisztáson át vezet az út, majd egy újabb fasor mellett haladunk tovább. Egyszercsak feltűnik előttük egy nagyobb tisztás, mögötte a tó, körülötte nádas. Megérkeztünk. Leszállunk a motorokról és nem jutunk szóhoz. Ez tényleg 5*-os hely… A sátorhely olyan sima, mintha úthengerrel döngölték volna, és akkora placcon verhetünk sátrat, hogy mellettünk még akár 100 további sátor elférne.

A főút zaja nem hallatszik be, egyetlen „negatívum”, hogy a tó mögött (kb. 500 m-re) megy a vasút, bár nagy forgalom nincs, egész este ment talán 3 vonat. Felverjük a sátrakat, az erdőből fát gyűjtünk és tábortűz melegénél pusztítjuk a páncélost,

majd jöhet a jól megérdemelt pihenés.

Napi útvonal:

Máté írta...

Na, végre leesett, mi az a "páncélos".
És ez a strand mitől volt tele, ha addig az összes kongott az ürességtől?
Genovaiak, mi? Kicsit szöget ütött a fejembe, de aztán utánanéztem, és tényleg...mik vannak! :)

Csabee írta...

no eddig meg volt, tetszett, és a napi képeket előre nézve még kíváncsi is lettem:)